tisdag 6 september 2011

Power Balance och sportbutikerna i Sverige

För ett par veckor sedan kontaktade Éric Moreau från Jönköping.nu mig gällande de så kallade Power Balancearmbanden.

I december 2010 hade jag (m fl) anmält Stadium till Konsumentverket för deras marknadsföring av produkten. Stadium hade börjat sälja Power Balance på sin hemsida och där kunde man läsa att armbandet förbättrade köparens balans, styrka och flexibilitet. Detta sades bero på ett påklistrat hologram som "reagerar positivt med kroppens energifält". (Denna information finns fortfarande på Stadiums hemsida). Konsumentverket valde att inte gå vidare med det ärendet pga för få anmälning och för att Stadium slutade sälja produkten på hemsidan.

I Skeptikerpodden valde vi att diskutera Power Balance i avsnitt 36 i början av 2011 men utöver detta har det varit relativt tyst gällande armbandet i år.

Under tiden verkar fler än Stadium ha intresserat sig för produkten. Konsumentverkets beslut kunde trots allt tolkas som ett grönt ljus för vidare marknadsföring och försäljning. Jag noterade själv att Team Sportia i Jönköping hade placerat ett Power Balanceställ centralt och synligt i sin butik.

När Éric Moreau kontaktade mig fick jag höra att även Intersport sålde armbandet. Han höll på att skriva en artikel gällande produkten och undrade om jag ville ställa upp på en kort intervju. Vi träffades vid Intersport, pratade och kollade in deras utbud av dessa hologrambesmyckade gummiband.

Veckan därpå kunde man läsa fyra artiklar om Power Balance i Jönköping.nu:

Ett av mina favoritcitat kommer från Martin Kintom som är produktchef på Intersport Sverige. Han sa:

"Om [Power Balance] verkligen hjälper eller om det är placebo vet jag inte men det hjälper."

Intressant inställning. Det hjälper oavsett om det verkligen hjälper eller inte.

Som artiklarna visar valde Stadium snabbt att dra in produkten. Några dagar senare gjorde Team Sportia likadant. Och i torsdags fick jag veta att även Intersport plockat bort Power Balance från sin butik.

För närvarande verkar Jönköping alltså vara fritt från magiska armband. Åtminstone om man söker i de stora sportaffärerna. För detta vill jag ge en stor eloge till Éric Moreau. Utan hans nyfikenhet och hans välinformerade artiklar hade sportaffärerna med all säkerhet fortsatt sin försäljning som vanligt.

Om något tycker jag att reaktionerna visar på hur stor påverkan tidningar och media kan ha på marknaden. Sportkedjorna vill inte ha negativ publicitet, speciellt om det hotar deras trovärdighet. Och visst gör de helt rätt i att plocka bort Power Balance från sortimentet. Frågan är bara varför detta inte skett innan?

En inte allt för vild gissning har med pengar att göra. För visst borde Sveriges tre största sportkedjor sedan innan känna till anmälningarna till Konsumentverket? Och det skulle förvåna mig ifall de inte kände till att Power Balance redan blivit fällda för falsk marknadsföring i Australien, Nederländerna och Italien.

Utöver detta bygger produktens funktionella trovärdighet på new ageinspirerade förklaringsmodeller som varje kritiskt tänkande människa borde klassificera som rent nonsens. Men troligtvis var den stora efterfrågan och de ekonomiska aspekterna viktigare för sportkedjorna.

Frågan är hur Intersport, Team Sportia och Stadium kommer att agera nu? Huvudkontoren bör rimligtvis känna till läget i Jönköping? Fredrik Hjort som är butikschef för Intersport på A6 i Jönköping säger att:

"Vi har fortfarande en efterfrågan på produkten men vi har ett förtroende som butik och det är bättre att vi tar bort den än att vi har 100 kunder som säger att vi håller på med bedrägeri."

Detta är problemställning som sportkedjorna bör begrunda på ett nationellt plan. Bör efterfrågan eller trovärdighet gå i första hand? Det återstår att se.

Enligt mig har sportkedjorna två huvudsakliga val:

  1. Sluta sälja Power Balance helt och hållet. Därmed skulle de även sluta ge stöd åt ett företag som under flera år (tills de fälldes i bl a Australien) byggde sitt rykte och sin förmögenhet på falsk marknadsföring.
  2. Ändra marknadsföringen. Detta innebär att sportkedjorna inte bör få tillskriva produkten några funktioner eller egenskaper som den inte bevisats ha. Man bör inte få säga att Power Balance påverkar styrka, flexibilitet eller balans. Inte heller att den påverkar kroppens "energifält". Därmed bör man heller inte utföra balanstester eftersom dessa insinuerar att produkten påverkar kundens balans. I produktförpackningen finns bl a en beskrivning om hur balanstest med Power Balance utförs. Denna information bör avlägsnas från förpackningen.

Jag kommer att maila Intersport, Team Sportia och Stadium och fråga hur de numera ställer sig till produkten. Jag kommer att bifoga en länk till detta inlägg. Eventuella svar kommer att publiceras på bloggen.

Dessa adresser kommer jag att skicka till:

Intersport: info@intersport.se
Team Sportia: Kontaktformulär online
Stadium: Kontaktformulär Online

(Foto av Éric Moreau)

Andra bloggar om: ,