tisdag 29 september 2009

Jehovas knackade på om helvetets existens

Härom dagen knackade det på dörren. Utanför stod en ung kvinna och en äldre man som undrade ifall jag vill höra ett bibelstycke.

Jag tackade ja och kvinnan läste. Den exakta versen kommer jag inte ihåg men den handlade om hur kärleksfull Gud är. Sedan frågade hon ifall jag tyckte att tanken på ett evigt brinnande helvete var kompatibelt med en god Gud. Nej, det tyckte jag givetvis inte, men jag förväntade mig en krystad förklaring på hur dessa ändå var kompatibla enligt Vakttornets teologi. Men icke. Förvånad fick jag höra att de höll med mig. Helvetet existerar inte.

Jag erbjöds Vakttornet och Vakna! och de gick iväg.

I Vakna! fanns sedan en artikel om helvetet ur Jehovas perspektiv. Den handlade om Gertrude, en pingstpastor som tyckte att helvetet måste existera för att hon skulle vilja tro på en rättvis Gud. Artikeln presenterade sedan ett antal bibelcitat för att motsäga pingstpastorn. Istället för ett helvete efter döden får alla en andra chans. De får välja mellan att följa Guds lagar eller dö en andra död som de aldrig vaknar upp ur.

Jag måste medge att Jehovas teologiska uppfattningar i denna frågan är mer tilltalande än många andra kristna perspektiv. Gud ger människorna en andra chans och dömer ingen till ett evigt lidande. Helt klart är deras Gud godare än andra kristnas. Samtidigt läser jag följande gällande Adam och Evas olydighet:

"Sorgligt nog klarade våra första föräldrar inte av det här enkla provet som gällde deras lojalitet och lydnad. Skaparen var därför tvungen att döma dem till döden."

Ok, har jag förstått detta rätt? De två människorna var olydiga (åt en förbjuden frukt) en enda gång och detta tvingade Gud att döma dem till döden? Vem var det som tvingade Gud? Är det inte han själv som är härskare över paradiset, dess regler och konsekvenser? Ingen kan möjligtvis ha tvingat Gud.

Jag vill tillägga, om det nu behövs, att jag inte tror ett dugg mer på Jehovas Vittnens teologiska position än andra kristnas. Att positionen är mer tilltalande säger föga om dess egentliga giltighet.

Och till sist får jag påpeka att man heller inte ska dra alla pingstvänner eller frikyrkliga över en kam. Alla av dem predikar inte eld och förgörelse åt de otrogna. T ex hos Kolportören (1, 2) kan vi följa diskussioner mellan kristna i detta ämne. Åsikterna är många och varierande.

(Illustration av Vanja Schelin)

Andra bloggar om:

3 kommentarer:

hooli sa...

När tog de beslut om det? Nog har jag haft besök av Jehovas, som talat om Helvetet. Och om de numera anser att alla kan välja Himlen efter döden, så faller väl deras koncept att det är viktigt att gå och knacka dörr?

Pekka S sa...

Har själv ingen tidigare erfarenhet gällande just denna fråga. Ändå har Jehovas besökt mig ett antal gånger. På Watchtower kan man läsa följande:

"Enligt Bibeln är döden ett tillstånd av icke-existens. De döda är inte medvetna om någonting, de känner ingenting, och de kan inte tänka."
...
"Eftersom de döda inte har någon medveten existens, kan inte helvetet vara en brinnande plats av pina där de onda får lida efter döden."


- Vad är egentligen helvetet?

Anonym sa...

Hej! Jag är ett Jehovas vittne. Tänker inte vara långrandig men ville i alla fall ge ett kort svar på ditt inlägg. Du verkade ju bli överaskad att dina besökare kunde resonera logiskt med hjälp av bibeln...målet vi har är väl att förena sunt förnuft och studium av bibeln för att komma fram till rätta slutsatser. Om man ska veta något om ett ämne så måste man ju ha frågor och vara både nyfiken och ödmjuk, man kan väl säga att det är så bibeln själv beskriver de som vill veta sanningen om Gud...att de skall törsta efter kunskap.
Nåja..nu blev jag långrandig i alla fall.

Du nämnde om Adam & Eva och varför de blev straffade. Du får själv forska i ämnet om du vill men jag tänkte bara föra fram några tankar som bidrar till vidden av det hela.
En aspekt är att Adam & Eva var fullkomliga människor, det kommer ju fram detaljer att de levde mycket längre än vi gör idag, de räknades inte som syndare ännu. Det betyder att vilka val de än gjorde så var de medvetna om konsekvenserna. De var fullt medvetna om vad Gud sagt, det var ju ett enkelt bud egentligen han gett dem att inte äta av frukten. Så när de valde att äta av den så var det ett medvetet uppror mot Gud och hans befallning. Gud omtalar ju sig själv som rättvisans Gud. Det vore ju underligt om han valt att kompromissa emot sig själv och sina egenskaper, då vore han ju nästan...mänsklig. Det finns fler detaljer som gör det mer begripligt, bland annat så börjar den röda tråd som går igenom hela bibeln vid just det här tillfället...jag känner att jag redan passerat gränsen för hur långt ett inlägg skall vara så jag lämnar dig med de tankarna. Bibeln ger kanske inte alltid de svar man vill ha men den har alltid gett mig tillräckliga och tillfredställande svar när jag sökt efter dem. Ursäkta för det långa inlägget, brinner man för något är det svårt att låta bli ;)