tisdag 14 april 2009

Barn och auktoritetstro

Richard Dawkins har ofta framfört sin övertygelse om att barn av naturen är godtrogna och auktoritetstroende. Han menar att det ur ett evolutionärt perspektiv har funnits en fördel för barn att okritiskt acceptera vuxna människors påståenden. Jag har för mig att han tar upp detta både i boken The God Delusion och tv-serien The Root of All Evil?.

På bloggen Epiphenom snubblade jag på forskning som tycks visa just detta. Människobarn är till och med mer benägna att efterapa vuxna än vad schimpansungar är.

I studien som presenteras på Epiphenom får barn se hur vuxna löser ett pussel. Därefter ska barnen själva försöka lösa det. Det barnen inte vet är att de vuxna utför vissa moment som är helt onödiga/irrelevanta. Men när det väl är dags gör barnen precis som de vuxna gjorde. Och de ändrar inte tillvägagångssätt ens när de informerats momenten som saknar betydelse. Viljan att följa det auktoritetslärda är för stort. Enligt forskarna har barn en naturlig tendens att förmoda att vuxna har rätt även om barnen inte alltid förstår varför. (Dessutom visar annan forskning att vi människor har mycket svårare för att "avlära" oss jämfört med att lära oss.)

Men ovanstående förvånar kanske föga? Nog har de flesta av oss märk hur vi själva eller andra har svårt för att släppa värderingar, övertygelser eller vanor som vi burit på sedan barnsben? Själv håller jag fortfarande på Finland i ishockey även om jag knappt känner igen några spelare längre. Hur svårt är det inte att släppa riktigt betydelsefulla "lärdomar" när till och med något så trivialt som ishockeypreferenser är svåra att släppa?

Så det är inte särskilt konstigt att vidskepelser, vandringssägner, faktoider, pseudovetenskaper, religioner, osv består med tanke på barns tendens att okritiskt suga åt sig övertygelser samtidigt som avlärning är så himla svårt.

Så vad ska vi göra med denna kunskap? Ledare i Jehovas Vittnen, Maranata, osv blir givetvis upprymda. Deras indoktrinering av församligsbarnen har goda förutsättningar för att lyckas. Vi andra som vill uppfostra fritänkande barn, med goda förutsättningar för självständigt beslutsfattande, bör nog vara mer försiktiga. Vi bör begrunda vilka övertygelser vi vill eller inte vill förmedla med partisk ton. Men vilka färger som gäller i hockeyrinken är givetvis av hög prioritet! :)

Vidare läsning:
Scientific American - Religious Ideas Burrow into Brains: Cognitive Scientists explain how supernatural concepts migrate between minds.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: