måndag 16 mars 2009

Sundare katolska reaktioner

I fallet med den 9-åriga flickan har det hänt en del sedan förra veckan.

Bannlysningen på flickans mamma och läkarnahar hävts av den brasilianska biskoskonferensen. De menade att omständigheterna var förmildrande.

Den svenske biskopen Anders Arborelius är inne på samma linje och menar att flickan och mamman borde ha bemötts med omsorg och tröst istället för offentlig kritik. Han påpekar också att det är förövaren som bär skulden i detta fallet, inte flickan, mamman och läkarna.

Reaktioner av sådana här slag ska man givetvis ställa sig positiv till.

Dock har jag två saker jag är kritisk till.

För det första verkar Arborelius och biskopskonferensen fokusera på nödvärnsrätten, dvs det faktum att flickans liv var i fara. Men hur hade de reagerat ifall detta inte gällde? Hade de kritiserat en 9-årig flickas abort ifall hon inte riskerat att dö vid förlossning? Räcker inte hennes ringa ålder eller/och faktum att graviditeten är ett resultat av en våldtäkt? Troligtvis inte...

För det andra har Vatikanen varit alltför tyst. Senast de uttalade sig gav de stöd åt exkommunikationerna. Har de ändrat sig i och med biskopskonferensens beslut? När ska detta i så fall meddelas?

Andra bloggar om:

8 kommentarer:

Robin Bolinsson sa...

Tja, den katolska kyrkan ändrar väl sig inte i första taget.. Jag är glad att bannlysningen har hävts, men jag är fortfarande kritisk till att inte fler katoliker väljer att demonstrera mot detta.

Det är precis som du säger; det krävs tydligen att man skall vara nära döden för att det skall bli legitimt med abort. Skamligt.

Pekka S sa...

Många katoliker verkar vara väldigt försiktiga. De vet inte riktigt hur man ska tolka situationer som denna. Och därför drar de sig för att kritisera sina egna. Kanske gjorde biskopen rätt? Eller var det fel? Hur ska de tolka sin heliga kyrkas heliga katekes?

"...den sanning som vi som katoliker tror är evig sanning, såsom nedtecknad i Katolska Kyrkans Katekes."

Här är ett exempel på en katolsk blogg där diskussionen visar på stor osäkerhet: Ave Maris Stella

Själv tycker jag inte att detta är ett svårt fall på något sätt. Biskopens agerande i Brasilien var skamligt och ohumanistiskt. Det är synd att inte fler katoliker kan se detta. En 9-åring ska väl inte i något läge tvingas föda barn?

Andreas sa...

Pekka S:

Om du vill undvika det uppenbara motargumentet kanske du ska använda t.ex. "inhumant" istället för "ohumanistiskt".

Katoliker är nog knappast humanister. :)

Pekka S sa...

Andreas: Mmm. Men det inhumana är väl närmast synonymt med det ohumanistiska. Enligt mig iaf...

Andreas sa...

Ja, jag förstår vad du menar, men humanismen är ju en ideologi också, som katoliker inte alla gånger skriver under på.

Oh well... ordmärkerier från min sida bara.

Pekka S sa...

Förstår precis vad du menar. Katoliker bryr sig kanske inte om effekter som påstås vara ohumanistiska, men inhumana effekter vill de ju inte se.

Men ifall någon meningsmotståndare vill kritisera mitt ordval så ser de nu i kommentarerna att jag använder ordet ohumanistiskt synonymt med inhumant.

Bra att du påpekade detta Andreas!

Johan sa...

Bloggen Ave Maris Stella, som du länkar till, ger mig kalla kårar.

"Man skulle låtit flickan bära barnen så länge man kunde anse att hon klarade det, för att sedan göra akut kejsarsnitt."

Flickan reduceras till en fosterbehållare. Otäckt.

Pekka S sa...

Mmm... De foster hon bar på i vecka 15 vägde ca 70 gram. För att de ska ha någon egentlig chans att överleva borde kejsarsnittet göras tidigast kring vecka 24. Då väger dessa foster nästan 10 ggr så mycket, dvs 600 gram. Det är alltså en enorm skillnad för en 9 årig flickas kropp. Vill man verkligen ta den risken? Är det vettigt att testa hur långt hon klarar det?

Jag håller med om att flickan i ett sådant scenario reduceras till en fosterbehållare, ett medel för deras religiösa mål.

Nä, barn ska aldrig behöva bära eller föda barn.