torsdag 10 juli 2008

Student smet med en bit av Jesus

En student på University of Central Florida har skapat rabalder, stora rubriker och till och med fått ta emot dödshot. För vad? Han gick ut från en katolsk mässa med en oblat utan att ha ätit upp den.

Enligt katolska kyrkan förvandlas nämligen oblaten till kristi kropp i bokstavlig mening under nattvarden. Magiskt tänkande på högst organiserad nivå alltså.

Katoliker världen runt har rasat mot tilltaget och vissa liknar det hela vid en kidnappning av en verklig person.

""It is hurtful," said Father Migeul Gonzalez with the Diocese. "Imagine if they kidnapped somebody and you make a plea for that individual to please return that loved one to the family.""
En märklig detalj i det hela är att studenten i fråga verkar vara den som faktiskt förtjänar en ursäkt. När kyrkopersonal upptäckte att han tagit oblaten utan att äta den blev de mer eller mindre aggressiva.
""When I received the Eucharist, my intention was to bring it back to my seat to show him," Cook said. "I took about three steps from the woman distributing the Eucharist and someone grabbed the inside of my elbow and blocked the path in front of me. At that point I put it in my mouth so they'd leave me alone and I went back to my seat and I removed it from my mouth."

A church leader was watching, confronted Cook and tried to recover the sacred bread. Cook said she crossed the line and that's why he brought it home with him.

"She came up behind me, grabbed my wrist with her right hand, with her left hand grabbed my fingers and was trying to pry them open to get the Eucharist out of my hand," Cook said, adding she wouldn't immediately take her hands off him despite several requests."
Men ingen verkar bry sig om behandligen som studenten fick stå ut med. Istället är folk upprörda över fantasiuppfattningen att Jesus blivit kidnappad.

Bill Donohue, president för The Catholic League, ser inte lätt på händelsen. Han menar att studenten kanske t o m bör avstängas från sina studier.
"“For a student to disrupt Mass by taking the Body of Christ hostage—regardless of the alleged nature of his grievance—is beyond hate speech. That is why the UCF administration needs to act swiftly and decisively in seeing that justice is done. All options should be on the table, including expulsion.”"
Studenten lämnade till slut tillbaka oblaten eftersom han kände sig illa till mods av all ilska, hot och publicitet.

(Nyheten hittades via Pharyngula som också fått Donohues uppmärksamhet)

Uppdatering 080710: PZ Myers på Pharyngula har nu också fått ta emot dödshot och krav på avskedan från sitt jobb.

Andra bloggar om: , , , ,

25 kommentarer:

Niclas sa...

Pekka: En fantastisk historia. Den påminner mig om mitt doktorandår i USA, under vilket jag bodde tillsammans med högst devotna kristna. Två var konservativa katoliker och två var fundamentalistiska baptister. De argumenterade om teologi nätterna igenom - bl.a. om synen på nattvarden. Baptisterna anklagade aggressivt katolikerna för att ha en syn som innefattar kannibalism, eftersom de ansåg sig faktiskt äta Jesus.

(Jag hittade efter ett tag den underbara produkten soft-foam ear plugs som möjliggjorde nattsömn.)

Pekka S sa...

Visst är de kannibalism de sysslar med ifall de bokstavligen äter mänskligt kött. Men den protestantiska/baptistiska tolkningen är inte mycket bättre. Den går fortfarande ut på symbolisk kannibalism. Ritualen är ytterst bisarr hur man än ser på den. Varför ska man behöva äta på sin gud / frälsare?

Z sa...

Som katolik undrar jag ändå varför inte kommuniontudelaren lugnt och sansat och tyst kunde förklarat för studenten:
"Ursäkta, men detta är Kristi Kropp och Blod, och vi skulle uppskatta om du genast stoppade det i munnen, för att inte skända."

Ska det va' så svårt?

Vår kyrkoherde blev helt tokig en gång när en gammal mans mobil ringde mitt när han stod i begrepp att ta emot kalken (Kristi Blod) under en kvällsmässa. Av ren nervositet tog han upp luren och svarade.

Prästen gick i taket och skrek på den stackars gamlingen, som tydligen skulle fylla 80 nästa dag.

Undrar hur kyrkan ser på att någon står i vredesmod med nattvardskalken i handen. Vi i församlingen uppskattade inte denna ilska.

Och så Catholic League sedan. Att de gick på den lätta och lät sig provoceras av PZ Myers blogginlägg där han begär konsekrerade hostior som han vill "ta som gisslan".

Hoho! Hallå! Snacka om att agera precis som Myers vill och bli hans egen marionettdocka. "PZ drar i trådarna, nu måste vi hoppa till!"

Oldest trick in the book.

Allra klokast vore man om man bemötte hans inlägg med tystnad eller med några väl valda ord.

Pekka S sa...

Z: Håller med dig helt o hållet.

Men Catholic League är ju lite av försvarare av den "katolska hedern". De är en s k anti-defamation organisation som vill bekämpa förtryck och smutskastning av katolicismen. De brukar reagera på minsta lilla vink. Golden Compass attackerade de t ex mycket hårt. Och i det fallet verkar de faktiskt ha lyckats i och med att filmen floppade.

Men samtidigt får ju PZ en reaktion utöver det han hade hoppats på. Och det lär han ju inte ha något emot.
Hans planer att "kidnappa" och "misshandla" en oblat på bloggen är jag dock något ambivalent till. Å ena sidan tycker jag precis som han - det är inget annat än en brödbit. Men samtidigt är det onödigt att förarga en massa människor som tror annorlunda.

Lena sa...

Ja vad ska man säga? Att den katolska kyrkan uppmuntrar kannibalismen eller det faktum att det å andra sidan handlar om ett heligt förenande, att liknas vid ett hiero gamos, eftersom man som kristen förväntas att leva i Kristus (diskussionen här är ju precis tvärtom). En intressant aspekt i sammanhanget är att i den koptiska kyrkan så knäböjer man inte i eukarastin eftersom Kristi blod och lekamen då finns inuti i den troende, det skulle vara som att knäböja inför sig själv.

Intressant artikel hur som helst ;)

Kraxpelax sa...

Nej då. Transsubstantationsläran är metafysisk. Det finns ingen möjlighet att empiriskt avgöra dess sanningshalt. Enligt empiristisk uppfattning är den rentav meningslös. Det finns alltså inget som helst inslag av magi.

Kraxpelax sa...

Niclas, det ÄR kannibalism. Det är en del av tjusningen. Dedär baptisterna visar alltså på ett positivt katolskt värde. Katolikerna följer ju bara Jesu befallning ordagrant. Så det är ju Jesus baptisterna bör kritisera i så fall.

Kraxpelax sa...

Hostia heter det i katolska kyrkan, inte oblat. Sådär gör man bara inte. Men att dödshota idioten var kanske obetänkt.

Kraxpelax sa...

Till z: min reaktion är dubbel. Absolut respekt för kristi kropp ska sitta i ryggmärgen. Då måste även prästerna utbildas noga för att hantera pinsamma situationer vid nattvardsgången.

Pekka S sa...

Lena: Även om vi kallar det för "heligt förenande" är det ju kannibalism man håller på med. Det "heliga förenandet" handlar om det magiska tänkandet. Precis som infödingar som trodde att ätandet av en fiendes hjärta överförde vissa egenskaper till ätaren.

Pekka S sa...

Kraxpelax: Jag talar inte om magi som i hokus-pokus. Jag syftar på magiskt tänkande, dvs psykologiska/kognitiva tendenser som får oss människor att dra märkliga slutsatser om världen.

Kraxpelax sa...

Det hjälps inte. Transsubstantiationsläran är inte magisk överhuvud taget, såsom jag försökte förklara.

Pekka S sa...

Att kalla transsubstantationsläran metafysisk hjälper inte. Det är fortfarande magiskt tänkande man håller på med.

Kraxpelax sa...

Transsubstantiationslärans metafysiska, icke empiiriskt verifierbara natur innebär att den inte kan sägas manifestera en "psykologiska/kognitiv tendens som får oss människor att dra märkliga slutsatser om världen."

Kraxpelax sa...

Jag tror förresten jag bör förtydliga mig så vi förstår varandra bättre. Föreställningar av magisk natur förekommer verkligen inom katolska kyrkan, och jag är mycket skeptisk mot dem. I första hand tänker jag på de mirakulösa helanden som ligger till grund för helgonförklaringar. Här rör det sig om empiriskt verifierbara händelser, som verkligen inträffar "i världen". Sådana fall bör prövas vetenskapligt av oberoende instans. Jag kan också nämna att jag själv som troende katolik inte tror på mirakel med mindre de bevisas övertygande på rent "världslig grund". Min uppfattning är att "utanför orsaks- och sannolikhetslagarna ingriper Gud i allmänhet icke", som Willy Kyrklund utmärkt formulerade saken. Jag kan alltså inte se att transsubstantationsläran strider mot detta klara kriterium. En empirist skulle anse den meningslös, vilket är en intellektuellt respektabel hållning.

Pekka S sa...

Kraxpelax: Tack för förtydligandet! Men jag ställer mig fortfarande lite frågande till tron på transsubstantationsläran. Läran i sig beskriver visserligen någonting metafysiskt, i alla fall så som du tolkar den. Men tron på läran är väl bunden till den mänskliga naturen och därmed psykologiska och kognitiva tendenser? Ur ett evolutionärt perspektiv är sådana tendenser relaterade till nyttoaspekter eller bieffekter av världsuppfattnings-/tolkningsförmågor. Därmed kan man fråga sig varför människor finner läran i fråga lockande/övertygande? Finns det någon form av magiskt tänkande med i de tankeprocesserna?

Kraxpelax sa...

Inte för mig. Hur katoliker i allmänhet uppfattar saken vågar jag inte uttala mig om, det är möjligt att de tänker magiskt i stor utsträckning, men det får ju stå för dem. Jag talar för mig själv och ingen annan.

Just den här biten är faktiskt det jag som katolik känner allra starkast för. Fullständigt instinktivt. Många katoliker är lite slarviga i sin inställning och går till nattvard hos andra samfund och sådär, för mig är det lika otänkbart som för en ortodox jude att äta cheeseburgare.

Det finns ett fullständigt blint, irrationellt inslag i det hela. Du vet vad ett "koan" är? En såndär olöslig fråga som zenadepter mediterar på tills de får Satori av pur utmattning.

Transsubstantiationsläran, fastän oklanderligt formulerad, är missvisande på så sätt. Jag skulle hellre säga så här: det ÄR Kristi kropp, amen. HUR det är Kristi kropp har jag ingen aning om: ett koan.

Pekka S sa...

Men om du tror att det är Kristi kropp så tillskriver du ju hostian egenskaper som inte är påvisbara. Oavsett om du inte har en eller ens vill ha en förklaring på hur har du en uppfattning om att. Detta kan även gälla för en som tror på tarotkort, homeopati eller hartassar. Jag har hört många homeopater påstå att de inte vet hur deras lära fungerar, men de är övertygade om att den fungerar.

Henrik Gustafsson sa...

Jag tror det är viktigt att understryka att magiskt tänkande inte nödvändigtvis måste vara något fel. Tvärtom är väl det magiska tänkandet snarare något av den mänskliga artens storhet,en bild eller symbol kan fylla oss med tröst eller styrka, en rit kan hjälpa oss hantera ett kritiskt skede i livet. Symbolerna och riterna pekar mot allt det stora som det mänskliga intellektet ännu inte förmår greppa (om det någonsin kommer göra det). Att kunna hantera symbolik kräver avancerade livsformer. Religion är ju trots allt ett modernt fenomen i universums historia, det var inte länge sedan vi började begrava våra döda, först nu är vi tillräckligt utvecklade för sådant (nu är ju dock religionen en evolutionär bi-effekt, men ändå). Samtidigt är det ju klart att magiskt tänkande kan stjälpa snarare än hjälpa. Men man kan ju inte sluta äta av rädsla för att bli matmissbrukare. Och att äta frälsaren är väl inget fel även om det kan liknas vid kannibalism, de flesta av oss äter ju våra fyrbenta bröder och systrar dagligen.

Pekka S sa...

Henrik: Håller i stort sett med dig. Magiskt tänkande är inte något fel i sig, även om det kan ha olyckliga konsekvenser. Kanske vore det bra ifall folk var medvetna om denna tendens så att de blev lite mer ödmjuka för dessa begränsningar såväl som dess fördelar.

Denna mening ställer jag mig dock tveksam till:

"Symbolerna och riterna pekar mot allt det stora som det mänskliga intellektet ännu inte förmår greppa (om det någonsin kommer göra det)."

Hur vet man vart något ogreppbart pekar?

Men som sagt - i stort håller jag med dig.

Henrik Gustafsson sa...

Pekka: det är ju inte det ogreppbara som pekar, det är det greppbara, symbolerna. Lite jobbigt dock om dessa pekar ut ur det mänskliga intellektet. Genom det skulle vi i så fall säga oss själva att vi inte är evolutionens slutgiltiga höjdpunkt.

Pekka S sa...

Men hur kan man veta att de pekar på någonting "verkligt"? De kan väl lika väl peka på fantasier som vi har svårt att greppa? Kanske kan du förklara tankegångar med några konkreta exempel?

Henrik Gustafsson sa...

nä, tyvärr, men kämpa på, det är allt

Pekka S sa...

Ok. Tyckte bara att din kommentar gav sken av en övertygelse på att symbolerna pekade mot något faktiskt.

Henrik Gustafsson sa...

ja, det är knepigt det där