fredag 8 februari 2008

Dagens miss gällande Flew

Dagen publicerade igår en mycket uttömmande artikel om fd ateisten Anthony Flew.

Det är uppenbart att redaktören inte gjort någon som helst undersökning gällande det han skrivit.

"Flews omvändelse har väckt en hel del uppståndelse. Hur det gick till beskriver han i boken "There is a God - how the world's most notorious atheist changed his mind"
Nej, Flew beskriver ingenting eftersom han inte skrev boken. Det stämmer att Flew numera har en viss gudstro (deism) frågan är om boken gör honom rättvisa. Boken skrevs istället av Roy Abraham Varghese, som bedrägligt nog bara står som medförfattare. Undersökningar och intervjuer har visat att Flew känner till väldigt lite om bokens innehåll och t o m erkänner att han inte skrivit någonting.

Boken, en propagandeskrift för teism, blev till genom ett samvetslöst utnyttjande av en gammal människa som börjar visa tecken på ålderssjukdomar av kognitiv typ.

Dagenredaktören borde i alla fall ha tagit sig en liten titt på läget innan han gjorde reklam för en moraliskt tveksam bok som denna. Via en enkel sökning på google (flew atheist) skulle han fått tillgång till en hel del intressant information.

Läs mera här:
Artikel i New York Times
Richard Carrier (Carrier är kanske den som haft mest kontakt med Flew de senaste åren)

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: