måndag 20 augusti 2007

Falsk marknadsföring av magbälte

Marknadsföringen av magträningsbältet Ab Force Belt stoppades av en domare i USA för några år sedan. Nu hotas tillverkarna med återbetalning av alla intäckterna.

Flera domar slog fast att Ab Force gjorde ogrundade påståenden om att deras bälte kunde skapa på viktminskning och muskelformning och vara ett effektivt alternativ till sedvanlig träning.

Ab Force-bältet fungerar genom elektrisk stimulans som leder till sammandragning av musklerna. Denna typ av produkter är välkända från diverse TV-reklam (infomercials). I Sverige kan man t ex på se TV-den sk Microtone som påstås "fungera" enligt samma princip.

Det finns dock inga som helst bevis för att denna typ av stimulans skulle leda till viktminskning eller uppbyggnad av muskler av någon betydande grad. Därmed fälldes Ab Force.

Nu har FTC (Federal Trade Commission) bett en domstol beordra Ab Force att återbetala alla pengar de fått av sina kunder. Detta handlar om ca 16 miljoner dollar.

FTC har tidigare "slagit till" mot andra produkter av samma karaktär. Då gällde det "Ab Tronic", "Fast Abs" och "Ab Energizer". Ab Tronic verkar fortfarande säljas i Sverige: Tvins.se

När det gäller TV-Shops Microtone är tillverkarna betydligt blygsammare i sin marknadsföring. De påstår endast att produkten stimulerar muskeltoning. Vad detta innebär enligt dem känns oklart.

Eftersom det finns så många produkter av detta slag är de uppenbarligen populära - särskilt i form av bälten. Det finns bälten som stimulerar med elektriska stötar, värme (Saunabelt) och vibrationer.
Det som saknas är helt klart ett magnetiskt bälte och kanske ett med akupunkturnålar. Eller vad sägs om ett magnetiskt bälte med strömförande och värmealstrande akupunkturnålar? Ölmagarna skulle snart bli utrotningshotade!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: