måndag 27 augusti 2007

Revigör backar i sin marknadsföring

Företaget bakom kosttillskottet Revigör har nu dragit tillbaka en del av sina påståenden gällande produkten. Detta efter ett flertal läkare anmält företaget till Konsumentverket (och vidare till Läkemedelsverket) för falsk marknadsföring.

Tidigare fanns detta påstående på Revigörs hemsida:

"ReVigör är testat med goda resultat i en dubbelblind placebokontrollerad studie genomförd av läkare från Karolinska Institutet och Uppsala Universitet."

Nu är detta borttaget efter påtryckningar från Karolinska Institutionen som inte vill sammankopplas med produkten.
Dagens Medicin: "Vi har inget med denna studie att göra över huvud taget. De läkare som nämns i studien har inte eller har haft några som helst kopplingar till KI, säger Jan Carlstedt-Duke, dekanus för forskning vid Karolinska institutet."
Dagens Media: "Vi håller just nu på att undersöka huruvida forskarna tillhörde Karoliska Institutet när de genomförde studien, säger Claes Julin."
Det borde ni kanske ha kollat upp innan Claes?

Även om påståendena av Revigörs effekter nu har dämpats återstår en hel del skumt kring marknadsföringen. Finns det stöd för att Revigör ens fungerar mot dagen-efter-symptom och i så fall varför? Varför göms den påstådda studien? Varför gjorde man tidigare påståenden som man tydligen inte kunde försvaras vid kritik?

Mina tidigare inlägg om Revigör:
http://orsakverkan.blogspot.com/2007/07/revigr-lurendrejeri.html
http://orsakverkan.blogspot.com/2007/07/bloggare-om-revigr.html

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: