torsdag 23 augusti 2007

Reality-TV (Dokusåpor)

"Film is a director's medium. Dramatic television is a writer's medium. But reality TV is an editor's medium"

Detta citat säger en hel del om dokusåpor.

Betänkt att dokusåporna ofta filmas av flera kameror som i princip rullar dygnet runt. Som ett exempel användes i 2006 års Big Brother 52 kameror. På ett dygn genererades alltså 52 x 24h = 1248h inspelat material. Av detta skapas en timmes program per dag.

Big Brother är kanske ett extremfall, men i alla dokusåpor gäller faktum att det finns stora mängder material som behöver klippas och klistras för att skapa slutprodukten.

Men utöver de uppenbara problemen med materialstorleken uppstår samtidigt oerhörda möjligheter för programskaparna. Utifrån det material de har tillgängligt kan de klippa ihop och vinkla berättelserna hur de än behagar. Med rätt klippning kan man skapa intressanta karaktärer (oftast stereotypa), dramatiska situationer och sociala förbindelser som var betydligt vagare och tråkigare i råmaterialet eller i värsta fallet är helt verklighetsfrämmande.

Och kom ihåg att dessa dokusåpor redigeras till att bli så underhållande och publikfriande som möjligt. Det producenterna vill ha är tittarsiffror och reklamintäkter.

Här kommer några tips: Var medveten om redigerarnas möjligheter och motiv. Om du nödvändigtvis "måste" se på dokusåpor så se dem som underhållning - inte verklighet. Ta personporträtten med flera nypor salt så att du inte utvecklar överdrivet hat eller kärlek till någon av deltagarna. Studera klipp (vinklar, tidslinjer) , musikval, pålagda röster, osv för att ana producenternas intentioner.

Följande video visar hur lätt storyn kan manipuleras utifrån mängden av material:

Charlie Brooker's Screenwipe - Reality TV Editing

Mera läsning: Wikipedia, MSNBC

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Nightfly sa...

Intressant post.

I de dokusåpor som spelas in helt i förväg och där redigeraren har tillgång till hela serien innan den sänds (Robinson t ex) finns ju nästan oändliga möjligheter att manipulera/styra berättelsen. Det måste ändå vara en lite större utmaning att redigera BB med tanke på att de som klipper bara ligger ett dygn före tittarna och alltså inte heller vet vad som kommer att hända under seriens gång. Svårt att veta vilka "story-lines" som är värda att följa upp.

En av mina närmaste vänner gick ganska långt i Idol för något år sedan. Han berättade skrämmande historier om hur de klipper och påverkar innehållet - och efter det bojkottar han serien fullständigt.

Det gäller, precis som du skriver, att komma ihåg: Produktionsbolagen har bara ett mål - att skapa TV som lockar så många tittare som möjligt så att det går att sälja dyr reklam. Sanningshalten i programmen är irrelevant.

Pekka S sa...

Hejsan Nightfly!

Känner också till ett par insiderberättelser gällande produktionen av realityprogram. Har nuförtiden väldigt svårt för att bli engagerad av sådan television.